Du kan læse alle vores In-game Regler her under eller downloade dem her som PDF: Regler.pdf

Rollespil handler om, at leve sig ind i en anden rolle; at tænke, tale og gøre som sin rolle. Det behøver man ikke regler for. Der er dog nogle ting man ikke kan gøre, selvom ens rolle ville have gjort det – f.eks. slå de andre spillere med rigtige sværd. Derfor har vi lavet nogle regler, så man kan klare nogle af de situationer, hvor vi bliver nødt til at “lades som om”. Der findes mange forskellige regelsæt til forskellige rollespil. De regler vi spiller efter gælder derfor ikke til andre rollespil, og regler som gælder til andre rollespil gælder ikke her hos os.

Livspoint: Alle starter med 2 livspoint (LP). Man kan få flere livspoint ved at bære forskellige rustninger eller få kastet magisk beskyttelse på sig (læs rustninger og magisk beskyttelse). Man kan max komme op og få 5 LP, pånær klassen Bøllen (Læs klasser: Bøllen)

Kamp: Kamp til Tyvenes By foregår med bløde rollespilsvåben, der gør at man rent faktisk kan slå på hinanden uden, at det gør ondt. Bliver man ramt af et våben mister man et af sine Livspoint, og når man ned på 0 Livspoint skal man falde om og spille ukampdygtig (læs mere i afsnittet ukampdygtig og helbredelse). Opstår der snyd eller misforståelse i kamp, så snak med en voksen.

Ukampdygtig og helbredelse: Mister man alle sine Livspoint i kamp er man 'ukampdygtig'. Man SKAL falde om og blive liggende til kampen er færdig. Derefter kan man rejse sig op og gå såret ned til sit hovedkvarter eller til kirken, hvor man kan blive helbredt. Er man ukampdygtig kan man ikke slås indtil man er helbredt. (læs også klasser: Spejder)

 Rustning og magisk rustning: Man kan få flere LP, hvis man bærer forskellige rustninger:  Læderrustning: 1 LP, Ringbrynje: 2 LP, Pladerustning: 2 LP. Man kan kun bære en type rustning af gangen. Hvis du bliver ukampdygtig, er din rustning i stykker og giver derfor ikke ekstra LP indtil den er repareret igen hos byens smed. Man kan også få magisk rustning, som giver 2 LP. Man kan kun få en gang magisk rustning af gangen.

Våben: Våben kan enten købes eller laves selv. Vi tjekker at alle våben er forsvarlige inden spillet begynder. Til Tyvens By skal man vælge sig en klasse som man vil spille, og de kan bærer forskellige våben (Læs klasser).

Spilgenstande
Fordi folk har ting med hjemmefra, som ikke må blive væk er der kun nogle få ting man må tage fra de andre spillere, hvis man har besejret dem eller handlet med dem. Derfor er stjælbare genstande malet helt røde til rollespillet. Andre ting der også må stjæles i spil:
– Spilpenge
– Magiske genstande (De magiske genstande og deres effekter er markeret med rødt bånd på genstanden, samt et plastikkort hvor effekten står nedskrevet).

Husk: Alle andre ting (f.eks. våben) er personlige ejendele, og må derfor ikke tages i spillet.
Husk: At aflevere ALLE spilgenstande efter spillet!

Søgeregel: Når du bliver ukampdygtig kan andre søge dig. Man lægger hånden på den ukampdygtige og tæller til 20. Derefter skal den ukampdygtige give alle spilpenge og magiske genstande.

Klasser

Selvom alle til Tyvenes By er slyngler og banditter, kommer banditter i mange forskellige skikkelser. Derfor skal man vælge en klasse man vil spille, som giver forskellige evner i rollespillet. De forskellige evner og magier, kan man læse mere om under evneforklaring og magiforklaring. 

Mager
- en mager er en magikyndig, som også kommer i forskellige størrelser, efter hvad man gerne vil spille. F.eks. Kan man være heks, skjald, shaman, troldmand eller druide, men det er de samme magier, som de alle bruger. Du vælger dog, som sagt selv, hvilken slags mager du vil være og hvor du trækker dine magiske kræfter fra.

Som mager har du adgang til at kaste magi. Hver magi er symboliseret ved en farvet træbrik, som skal hænge tydeligt fra ens bælte. Man starter med 1 magi fra magilisten (læs Magiforklaring). Man kan max havde 4 træbrikker på sig ad gangen – altså have adgang til 4 magier. Man kan kun som mager stjæle, handle eller købe andre træbrikker og på den måde få flere magier på. Man kan ikke miste de sidste 2 magier, som man har på sig.
Evner:

  • En mager starter på 2LP og kan max få 5LP
  • En mager kan kun bruge kniv eller en troldmandsstav (Ikke spyd).
  • En mager kan kaste magi (læs magiforklaring)

Bøllen
- bøllen er din typiske kriger, som kan være krigeren i stor pladerustning eller bare bøllen med køllen, der er klar til ballade. En Bølle kan hverken bruge magi eller dirke låse op, derimod kan bøllen give kamp til stregen i en duel eller hvis nogen skal overfaldes. En bølle kan derfor få mere LP en de andre klasser
Evner:

  • En bølle starter med 3 LP og kan max få 7 LP
  • En bølle kan bruge alle våben og er den eneste der kan bruge skjold.
  • En bølle kan ikke blive slået ned med evnen ”Bonk” (læs evneforklaring)
  • En bølle kan ikke blive ramt af magien ”Smerte” (læs magiforklaring)

Spionen
- Spionen er den type røver der kan snakke sin sag, forklæde sig og skaffe den rigtige information. Spionen er derfor god til at opsnappe hemmelig viden, og er den eneste klasse der kan tyde røvernes hemmelige skriftsprog.
Evner:

  • En spion starter med 2 LP og kan max få 5 LP
  • En spion kan bruge alle korte våben
  • En spion kan læse ”Kodesprog” (Læs evneforklaring)
  • En spion kan ikke blive ramt af ”Sandhed” (læs magiforklaring)
  • En spion kan bruge evnen ”forklædning” (læs evneforklaring)

Spejder
- Spejderen er en naturkyndig karakter, som med sit skarpe blik og hurtige reflekser, let kan skjule sig i by og skov. Med sin viden om naturen, er spejderen uundværlig på opgaver i skovens mulm og mørke. Spejderen er derfor den eneste klasse der kan bruge bue og helbrede venner i skoven.
Evner:

  • En spejder starter med 2 LP og kan max få 5 LP
  • En spejder kan bruge alle korte våben
  • En spejder er den eneste kan bruge bue.
  • En spejder kan bruge ”usynlighed” (Læs evneforklaring)
  • En spejder kan bruge lejer (læs evneforklaring)

Listetyven
- Listetyven er den klassiske røver, der kan stjæle alt med arme og ben. Listetyven er specialisten, der lydløst kan bryde ind og slippe afsted med tyvekoster, og snige hånden ned i ethvert offers pung. Listetyven er derfor den eneste klasse, som kan dirke låse op og lave lommetyveri.
Evner:

  • Listetyven starter med 2 LP og kan max få 5 LP
  • Listetyven kan bruge korte våben
  • Listetyven kan bruge ”lommetyveri” (læs evneforklaring)
  • Listetyven kan bruge ”bonk” (læs evneforklaring)
  • Listetyven kan bruge ”dirkelåse” (læs evneforklaring)

Svindleren
- Svindleren er løgnens mester, der med sin sølvtunge kan snyde de fleste for deres penge. Svindleren er den feje type, som i nødens stund kan smide sig på jorden, med tåre i øjnene, så fjenderne viser dem nåde. Ligeledes er svindleren en menneskekender, som med sit talent og charme kan bestikke de fleste. Derfor er svindleren den eneste klasse, som har bestikkelsesmøntet og evnen til at overgive sig.
Evner:

  • Svindleren starter med 2 LP og kan max få 5 LP
  • Svindleren kan kun bruge korte våben
  • Svindleren kan bruge ”møntens magt” (læs evneforklaring)
  • Svindleren kan bruge ”indtægt” (læs evneforklaring)
  • Svindleren kan bruge ”krejler” (læs evneforklaring)
  • Svindleren kan bruge ”kujon” (læs evneforklaring)

Magiforklaring
Som mager kan du kaste forskellige magi og hver enkel magi har en fladetid – altså en tid før du kan kaste den samme magi igen. Hver magi er som nævnt symboliseret ved en farvet træbrik, som hænger synligt i magerens bælte. Som mager starter du med 1 magi, som du kan vælge fra denne liste, hvor vi har samlet magierne i farver, fladtid og effekt. Husk at det er træbrikken der har fladtiden og ikke dig som person, det vil sige at du ikke bare kan bytte frem og tilbage mellem dine venner for at kunne kaste den flere gange.

  • Smerte
    Farve: Rød

    Fladtid: 5 min
    Effekt: Mageren peger på sit offer og råber smerte. Så længe mageren peger på sit offer, kryber offeret sammen i smerte og kan ikke slås.
  • Magisk cirkel
    Farve: Hvid
    Fladtid: 10 min
    Effekt: Mageren tegner en beskyttende cirkel med mel. Intet kan komme igennem cirklen i 5 minutter.
  • Stå
    Farve: Lysegrøn
    Fladtid: 2 min
    Effekt: Mageren peger på sit offer og råber stå. Så længe mageren peger på sit offer, kan offeret ikke flytte sine ben fra jorden. Offeret kan stadigvæk slås.
  • Stilhed
    Farve: Grå
    Fladtid: 10 min
    Effekt: Mageren rører sit offer og råber stilhed. Offeret kan ikke snakke eller lave lyde i 2 minutter.
  • Sandhed
    Farve: Guld
    Fladtid: 15 min
    Effekt: Mageren rører sit offer og råber sandhed. Offeret skal svare svandt på de næste 2 spørgsmål.
  • Fjern magi
    Farve: Lyserød

    Fladtid 5 min
    Effekt: Mageren rør sin ven eller magisk cirkel og råber fjern magi. Kan bruges til at bryde magiske cirkler, eller fjerne magiske effekter på ens kammerater.
  • Magisk rustning
    Farve: Blå
    Fladtid 15 min
    Effekt: Mageren rører sin ven og råber magisk rustning. Vennen får 2 ekstra LP til næste kamp (magisk rustning kan ikke overstige klassens max LP)
  • Ildkugle
    Farve: Orange
    Fladtid 1 minut
    Effekt: mageren kan kaste en magisk kugle (en skumbold eller lignende), som giver 1 LP i skade til den, som den rammer. Kan ikke pareres med våben eller skjold.
  • Frygt
    Farve: Sort
    Fladtid 2 min
    Effekt: mageren peger på sit offer og råber frygt. Offeret skal løbe væk fra mageren i 15 sekunder, før de kan vende tilbage og slås.
  • Se magi
    Farve: Lyseblå
    Fladtid: Ingen fladtid
    Effekt: Mageren kan tænde sin magiske lampe (UV-lampe), som vise hemmelige beskeder. UV-lampen udleveres i mesterbunkeren eller sammen med træbrikken.

Evneforklaring

  • Lommetyveri: Du kan ved at holde en knyttet hånd over et offers taske eller pung i 15 sekunder stjæle alt det, der er i taske
  • Bonk: Du kan slå én person bevidstløs i 1 minut ved at rollespille, at du slår personen bagfra med en stum genstand(skal være lavet af skum) – kan ikke bruges i kamp.
  • Dirkelåse: du kan dirke en lås op ved at rollespille i 30 sekunder
  • Indtægt: du kan én gang om dagen, gå ned i Mesterbunkeren og få udleveret 15 sølvmønter.
  • Møntens magt: Du får 3 bestikkelsesmønter udleveret i Mesterbunkeren om dagen, disse kan bruge til at bestikke byvagter eller lignede (det virker på småting, ikke hvis du har prøvet at slå f.eks. Røverkongen ihjel)
  • Krejler: Du får altid 10% rabat hos boderne i byen
  • Kujon: Du kan ved at råbe ”Jeg er blot en ussel kryster!” og slippe dit våben, bakke ud af en kamp og hvor de andre ikke må slå videre på dig. (du kan slippe ud af en kamp eller et overfald, uden at miste dine ting)
  • Usynlighed: Ved at stå op af et træ, mur eller telt og holder armene krydset over brystet, bliver du usynlig i 10 minutter eller til du tag armene ned. OPS! Denne evne har en fladtid på 10 minutter.
  • Lejer: Du kan lave en lille midlertidigt lejer ved at finde nogle grene i skoven, Her kan du helbrede dine venner efter 10 minutters hvil.
  • Kodesprog: Du får udleveret en ny kodesprogsnøgle i Mesterbunkeren hver dag. Med den kan du tyde tyvenes hemmelige sprog.
  • Forklædning: Du får udleveret i Mesterbunkeren et lille skilt, når du tag det på, kan andre se at du er forklædt som en anden. På den måde kan du slippe ind i de andres hovedkvarter og samle hemmelig viden.

Til sidst vil vi lige sige at reglerne er til for at skabe spil, ikke hindre det. Så ha det sjovt og hvis du er i tvivl, så spørg din leder eller i Mesterbunkeren 😊

 rollespilsfabrikken  bifrost  orkerne kommer  nordea fondenkbh kommune